Докладчик
Красен Стойчев
Подател на искането
главния прокурор на Република България
Предмет на искането
за обявяване за противоконституционни разпоредбите на чл. 2 от Закона за уреждане на правата на гражданите с многогодишни жилищно-спестовни влогове и 167; 7, т. 1, 167; 10, 167; 11, ал. 3 и 167; 12 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на ЗУПГМЖСВ
Симеон Дянков - заместник министър-председател и министър на финансите
Формат pdf
Росен Плевналиев - министър на регионалното развитие и благоустройството
Формат pdf
Националният компенсационен жилищен фонд
Формат pdf
Омбудсманът на Република България
Формат pdf
Валентин Христов - Председател на "Сдружение на притежателите на компенсаторни инструменти"
Формат pdf
Решение - 10
Конституцията не дава изчерпателен и системно подреден каталог на различните аспекти, по които законодателната дейност трябва да се осъществява в правовата държава. Те обаче могат да бъдат извлечени от логиката и системата на началата, на които Конституцията се основава.
Конституцията, като предоставя на Народното събрание законодателната власт (чл. 62 и чл. 84 от Конституцията), по този начин му признава правото да преценява целесъобразността от приемането, изменението, допълнението или отмяната на един или друг закон или негова разпоредба, защото тъкмо това съставлява нейното ядро.
Преценката на законодателя относно параметрите и съдържанието на нормативната уредба съгласно принципа на правовата държава обаче не може да не се съобразява с предписанията на Конституцията и следващите я конкретни разпоредби на Закона за нормативните актове, доколкото те съдържат едни или други изисквания, които тъкмо предвид принципа на правовата държава законодателят е длъжен да спазва. Законодателят може да преценява дали и какви условия да включва в приеманите от него закони, с които регулира съответни обществени отношения, но като се съобразява с духа и разпоредбите на Конституцията и на Закона за нормативните актове.