Предмет на искането
Тълкуване на чл.50 от Конституцията на Република България във връзка с възможностите чрез закон определени категории работници и служители да бъдат лишени от правото на стачки; Установяване на противоконституционност на чл.16, т.4 и 6 от Закона за уреждане на колективните трудови спорове
Народно събрание
Формат pdf
Министерски съвет
Формат pdf
Народно събрание
Формат pdf
КНСБ
Формат pdf
Народно събрание
Формат pdf
КТ "Подкрепа"
Формат pdf
Главен прокурор
Формат pdf
Министър на транспорта
Формат pdf
Български лекарски съюз
Формат pdf
Съюз за стопанска инициатива на гражданите
Формат pdf
Общност на свободните синдикални организации
Формат pdf
Национална следствена служба
Формат pdf
Главно управление на строителните войски
Формат pdf
Българска търговско-промишлена палата
Формат pdf
Българска стопанска камара
Формат pdf
Решение - 14
Правото на стачка е основно право на работниците и служителите, признато им изрично с разпоредбата на чл.50 от Конституцията. То е средство за защита на техните колективни икономически и социални интереси и конституционна гаранция, че България ще се развива като демократична и социална държава. Правото на стачка като основно конституционно право на гражданите е неотменимо със закон или друг правен акт.
Ограничаването на правото на стачка може да стане със закон в изключителни случаи, когато с оглед на разпоредбата на чл.57, ал.2 от Конституцията преустановяването на работата създава очевидна и непосредствена опасност за живота, сигурността и здравето на населението.
Правото на стачка търпи законодателно ограничаване за определени държавни служители от системата на държавни органи, които упражняват властнически правомощия от името на държавата и осигуряват функционирането й.
Определянето на тези случаи в закона подлежи на контрол за конституционосъобразност от Конституционния съд.
Конституционният съд приема, че недопустимостта на преустановяване на работа на работниците и служителите в посочените дейности не изключва правото им на протестни действия за защита на колективните им икономически и социални интереси чрез символични стачки, протестни събрания, митинги и др., неводещи до спиране на работата им.
Преустановяването на дейността на органите на съдебната власт ще постави в опасност функционирането на самата държава.