Определение
София, 12 август 1999 г.
Конституционният съд в състав:
Председател:
Живко Сталев
Членове:
при участието на секретар-протоколиста Галина Добрева разгледа в закрито заседание на 12 август 1999 г. конституционно дело 12/99 г., докладвано от съдията Маргарита Златарева.
Производството е по чл.149, ал.1, т.2 и т.4, пр.З от Конституцията. Делото е образувано на 5 август 1999г. по искане на група народни представителите и има за предмет разпоредбите на §21, §23, § 24 и §32 от Закона за изменение и допълнение на Закона за местно самоуправление и местна администрация /ДВ бр.69/99г./- ЗИДЗМСМА , §34,т.1 и § 45 от Преходните и заключителни разпоредби на същия закон, както и разпоредбите на §1,§2, §3, §4, § 19, ал.4 и §26 от Закона за изменение и допълнение на Закона за местни избори / ДВ бр.69/99г./- ЗИДЗМИ .
Производството е във фазата по допустимостта по смисъла начл.19,ал.1 ЗКС.
В искането се поддържа, че с предвидените изменения минималният брой жители за създаване на кметство от 100 души да се увеличи на 500 души, а оттук и със следващите изменения на разпоредбите за избиране на кметове се нарушават чл.6, чл.10 и чл.42,ал.1 от Конституцията, както и че текстовете от законите, водещи до посоченото изменение противоречат на чл.3,т.2 от Европейската харта за местно самоуправление /обн. в ДВ бр.28/95г./.Твърди се, че разпоредбата на §32 ЗИДЗМСМА, с която се създава чл.46а /нов/от Закона за местно самоуправление и местна администрация - ЗМСМА нарушава принципа за правовата държава, залегнал в чл.4 от Конституцията, а разпоредбата на §45 от Преходните и заключителни разпоредби на ЗИДЗМСМА противоречи на чл.5 от Европейската харта за местно самоуправление.Според подателите на искането още, измененото съдържание на изборната бюлетина за общински съветници - §26 ЗИДЗМИ е в противоречие с конституционния принцип за равно избирателно право и с чл.138 от Конституцията. Последното оплакване е свързано с изискванията за проверка на регистрираните кандидати за кметове и общински съветници по Закона за достъп до документите на бившата Държавна сигурност, създадени с §19,ал.4 ЗИДЗМИ, което "цели единствено злепоставяне" на кандидатите.
Конституционният съд счита, че искането е допустимо. Оспорва се конституционосъобразността и съответствието с международен договор на законови разпоредби от два закона, но тъй като между тях съществува неразривна връзка, обусловена от общата материя - провеждане на избори за органи на местно самоуправление, няма пречка обсъждането им да се обедини в едно дело. Както частта на искането за обявяване за противоконституционност, така и частта за проверка на съответствието с международен договор се включват в правомощията на Конституционния съд по чл.149, ал.1,т.2 и т.4, пр.З от Конституцията. Искането е направено от лица, включени в кръга на субектите по чл.150,ал.1 от Конституцията, имащи право на инициатива за сезиране на Конституционния съд. От формална гледна точка то отговаря на изискванията на чл.17,ал.1 и ал.2 от Закона за конституционния съд /ЗКС/.
Предвид предмета на искането, респ. материята, която се урежда с атакуваните норми Конституционният съд счита, че следва да бъдат конституирани като заинтересувани страни по делото Народното събрание, президентът, Министерският съвет, министърът на регионалното развитие и благоустройството, Националното сдружение на общините в България, Българското сдружение за честни избори и граждански права, Българският център за правата на човека, Българският хелзински комитет.
С оглед изложените съображения и на осн. чл.19,ал.1 ЗКС, Конституционният съд:
ОПРЕДЕЛИ :
ДОПУСКА за разглеждане по същество искането на група народни представители за:
а/ установяване на противоконституционност на разпоредбите на:
§21, §23, § 24 и §32 от Закона за изменение и допълнение на Закона за местно самоуправление и местна администрация / ДВ бр.69/99г./, §34,т.1 и § 45 от Преходните и заключителни разпоредби на същия закон,
§1,§2, §3,§4, § 19, ал.4 и §26 от Закона за изменение и допълнение на Закона за местни избори / ДВ бр.69/99г./.
б/ установяване на несъответствие с международен договор, по който България е страна - Европейска харта за местно самоуправление / ДВ бр.28/95г./ на разпоредбите на:
§ 34,ал.1 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за местното самоуправление и местната администрация и
§45 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за местните избори.
КОНСТИТУИРА като заинтересувани страни по делото Народното събрание, президента, Министерския съвет, министъра на регионалното развитие и благоустройството, Националното сдружение на общините в България, Българското сдружение за честни избори и граждански права, Българския център за правата на човека, Българския хелзински комитет.
Преписи от искането и настоящото определение да се изпратят на заинтересуваните страни като им се съобщи, че в 7- дневен срок могат да изразят писмени становища.
Препис от определението да се изпрати и на вносителя на искането, който в същия срок може да изложи допълнителни съображения.
Насрочва делото за разглеждане по същество за 24.08.1999г.
Председател: Живко Сталев