Докладчик
Анастас Анастасов
Подател на искането
Седемдесет и пет народни представители от 44-тото Народно събрание
Предмет на искането
Искане на седемдесет и пет народни представители от 44-тото Народно събрание на основание на чл. 149, ал. 1, т. 4 от Конституцията на Република България за произнасяне за съответствие на сключената от Република България Конвенция на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие с Конституцията на Република България преди ратификацията й.
Становище на президента на Република България
Формат pdf
Становище на министъра на външните работи
Формат pdf
Становище на министъра на правосъдието
Формат pdf
Становище на министъра на здравеопазването
Формат pdf
Становище на Държавна агенция за закрила на детето
Формат pdf
Становище на Фондация "Български адвокати за правата на човека"
Формат pdf
Становище на Фондация "Асоциация Анимус"
Формат pdf
Становище на Сдружение "Алианс за защита от насилие основано на пола"
Формат pdf
Становище на Фондация "Български фонд за жените"
Формат pdf
Становище на Институт за модерна политика
Формат pdf
Правно мнение на проф. д-р Пламен Киров
Формат pdf
Правно мнение на проф. д-р Пенчо Пенев
Формат pdf
Правно мнение на проф. д-р Даниел Вълчев
Формат pdf
Особено мнение на съдиите Румен Ненков и Георги Ангелов
Особено мнение на съдия Константин Пенчев
Особено мнение на съдия Филип Димитров
Приложение Конвенция на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие
Формат pdf
Законопроект за ратифициране на Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие, № 802- 02-2, внесен от Министерски съвет на 12.01.2018 г.
Формат pdf
Оценка и анализ на празнотите в Българското законодателство в областта на насилието, основано на полов признак
Формат pdf
Оценка и анализ на празнотите в действащото българско законодателство в областта на домашното насилието
Формат pdf
Преглед на българското законодателство в областта на наказателното право в светлината на стандартите, установени от Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие
Формат pdf
Сравнителен анализ между българската правна рамка и Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие
Формат pdf
Сравнителен анализ между българската правна рамка и добрите европейски практики в областта на борбата с насилието срещу жени и домашното насилие
Формат pdf
Оценка относно законодателството и практиките на държави членки на Европейския съюз в областта на домашното насилие, основано на пола
Формат pdf
Стратегия за намаляване на домашното насилие 2017-2020
Формат pdf
Становища относно Конвенция на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие
Формат pdf
Новопостъпили доказателства, приети с определение от 29 март 2018 г. по конституционно дело № 3/2018 г. подател - Министерски съвет
Формат pdf
Решение - 13
Конвенцията използва две понятия за пол – „sex” и „gender“. Когато въвежда израза „идентичност, основана на пола“, той произтича от идеята, че социалното измерение на пола е независимо от биологичното. Дистанцирането от понятието „пол“ като биологичен признак – мъж/жена отдалечава Конвенцията от декларираните в нея цели за защита на жените от всички форми на насилие. Вътрешното противоречие в Конвенцията е очевидно при съпоставяне на декларираните в чл. 1 цели на Конвенцията и нейното заглавие с така дадената в Конвенцията дефиниция за „пол“. Впрочем самото определение за понятието „пол“, би било ненужно, ако декларираната цел на международния договор в действителност съответстваше на неговото наименование „…за превенция и борба с насилието над жени…“. Тази двупластовост на понятийния апарат, на смисъла вложен в използваните понятия на практика не води до постигане на равенство между половете, а заличава разликите между тях, с което принципът на равенство изгубва смисъла си.
Правното равенство между половете е провъзгласено на конституционно ниво в чл. 6, ал. 2 от основния закон. То не означава еднакво третиране на двата пола, а изисква съобразяване с биологичните особености и различията между тях. Полът е сред изрично установените в чл. 6, ал. 2 от Конституцията признаци, въз основа на които не се допускат привилегии или ограничения в правата. Конституционният текст разглежда биологичния пол като понятие с ясно юридическо съдържание. Това се потвърждава, както от обсъждането на разпоредбата като част от проекта за Конституция „…за равноправието между мъжа и жената“ (Протоколи от заседанията на Комисията по изработване на проект за Конституция на България от 13.02.1991 г. и 10.06.1991 г.), така и от практиката на Конституционния съд по тълкуване на чл. 6, ал. 2, където критерият „пол“ е изключен от групата признаци, които се придобиват или изменят в процеса на социалната реализация на гражданите в обществото (решение № 14 от 10.11.1992 г. по к. д. № 14/92 г.).
Конституцията и цялото българско законодателство е изградено върху разбирането за бинарното съществуване на човешкия вид. В действителност в Конституцията недвусмислено се възприема социалното измерение на пола във взаимодействие с биологично детерминираното – чл. 47, ал. 2 от основния закон.
Накратко, понятието „пол“ се използва от конституционния законодател като единство от биологично детерминираното и социално конструираното. Социалното измерение в Конституцията не създава социален пол, независим от биологичния, както е предвидено в Конвенцията.
Противно на това конституционно разбиране за пола като биологична категория, понятието „gender“/„genre“ („пол“), като социален конструкт, присъства в Конвенцията отделно и наред с понятието „sex”/ „sexe“. Както беше посочено, това положение отдалечава приложното поле на Конвенцията от заявените в нея цели за защита на жените и открива пространство за противоречивото й прилагане, което е в разрез с принципа на правовата държава във формален смисъл (чл. 4, ал. 1 от Конституцията).
Конвенцията проправя път към внедряване на понятията „пол“, и „идентичност, основана на пола“, при така дадената дефиниция в чл. 3, буква „в“, в българската правна система.