Докладчик
Стефанка Стоянова
Подател на искането
48 народни представители от XXXIX Народно събрание
Предмет на искането
Установяване на противоконституционност на следните разпоредби от Закона за приватизация и следприватизационен контрол: чл.3, ал.2 и 4, чл.6, ал.4, чл.11, чл.16, ал.1, т.5 в частта досежно думите „относно тяхната законосъобразност“ и § 22 от преходните и заключителните разпоредби
Министерски съвет
Формат pdf
Народно събрание
Формат pdf
Министерство на правосъдието
Формат pdf
Министър на икономиката
Формат pdf
Агенция за приватизация
Формат pdf
Национално сдружение на общините
Формат pdf
Решение - 7
1.Самостоятелността, с която разполагат общините при вземането на решенията в тази насока, им позволява при съставяне на списъците да отчетат всички свързани с приватизирането на търговските дружества обстоятелства, чието съобразяване е наложително с оглед принципите на местното самоуправление. Поради това не може да се счете, че общините са лишени от възможност да вземат предвид и да преценят интересите на териториалната общност при използване на собствеността си. Не може също да се счете за ограничено упражняването на правото им на собственост и по-точно за накърнено правото им на разпореждане със собственото им имущество.
2.Като предпоставя възможността за настъпване на промяна в практиката на органите, извършващи приватизацията, оспорената разпоредба ги задължава да огласят основанията за това. Задължението за огласяване на тези основания несъмнено изисква тяхното изрично посочване и обосноваване. Неговото изпълнение предотвратява приемането от органите по чл. 4 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол на произволна, немотивирана и противоречаща на закона промяна в практиката по осъществяване на приватизацията. Наред с това изпълнението на същото задължение осигурява условия за запознаване със съществуващата практика от заинтересуваните лица.
3.Законовата уредба на публично оповестения конкурс и публичния търг като начини за прехвърляне на собственост при приватизацията включва изискване, произтичащо от изтъкнатото правомощие на надзорния съвет - за одобряване относно законосъобразността им на сделките над определена стойност. За предвиждането на такова изискване не съществува конституционна пречка. Обратно - доколкото то е елемент от фактическия състав на сделката, въвеждането му има конституционна опора в ал. 4 на чл. 17. Според нея със закон се определя режимът на обектите на държавната и общинската собственост. С оглед съдържанието на правото на собственост определянето на такъв режим освен придобиването и ползването несъмнено обхваща и разпореждането.
Възложено на надзорния съвет като орган за управление на Агенцията за приватизация, който изрично е оправомощен да контролира дейността й, изпълнението на посоченото изискване осигурява упражняването на контрол в пределите на самата административна структура. Даденото при упражняването на тази контролна функция одобряване, към наличието на което с чл. 16, ал. 2 ЗПСК е приравнено и непроизнасянето по сделката в определен срок, не решава правен спор по законосъобразността на административен акт и не изключва съдебния контрол върху такъв акт. Затова то не съставлява правораздаване.
4.Нормативно установеното основание за издаването на всяка категория непарични платежни средства е различно. Това може да обуслови различие в правната уредба на техния режим относно кръга на субектите, които могат да ги придобият, реда и условията за разпореждане, а също и относно определянето на краен срок за валидността им, когато, както е в случая, поради настъпили законодателни промени е отпаднало нормативното основание за емитирането, придобиването, използването и разпореждането с една от тези категории непарични платежни средства. Различието, което се дължи на нееднаквото основание за издаване на отделните видове непарични платежни средства, не означава създаване на неравнопоставеност между притежателите им.