Докладчик
Пенка Томчева
Подател на искането
Състав от Върховния касационен съд, четвърто гражданско отделение
Предмет на искането
Установяване на противоконституционност на § 6а от преходните и заключителните разпоредби на Закона за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия
Министерски съвет
Формат pdf
Народно събрание
Формат pdf
Върховен административен съд
Формат pdf
Висш адвокатски съвет
Формат pdf
Министерство на правосъдието
Формат pdf
Българска стопанска камара
Формат pdf
Българска търговско-промишлена палата
Формат pdf
Решение - 5
І. По обхвата на проверката за противоконституционност:
Поддържаното искане за текстовете от двата закона и приложения законодателен подход на отмяна на целия предходен закон, а едновременно с това на “възкресяване” на част от него в новия закон чрез изрично препращане към конкретна разпоредба от вече отменения закон налага Конституционният съд да се произнесе така, както се поддържа: за противоконституционност на първоначално оспорената разпоредба на § 6а от ПЗР на ЗППДОП (отменен) и на разпоредбата на § 17, ал.6 от ПЗР на действащия ЗПСК (в която същата е инкорпорирана). Доколкото оспорената допълнително разпоредба на § 17, ал.6 от новия приватизационен закон извън препратката към § 6а съдържа и нови положения, те не променят предназначението и същността на § 6а. Допълнително оспорената разпоредба на § 17, ал.6 от ПЗР на новия закон е с по-ограничено приложно поле - отнася се до приватизационни договори, които са били сключени до влизане в сила на новия закон, и е във връзка с чл.142 от Данъчния процесуален кодекс. Фактически се касае до оспорване на едно-единствено законодателно решение, формулирано в § 6а от ПЗР на ЗППДОП, което се съдържа в двата закона- отменен и действащ, неразривно обвързани поради възприетия законодателен подход.
Предвид на това проверката за нарушение на Конституцията обхваща текста на § 6а от ПЗР на отменения закон. Той е определящ и за § 17, ал.6 от действащия закон, който от своя страна е приложим само за сключени приватизационни договори при действието на отменения приватизационен закон.
ІІ. По съществото на искането: Със съдържащото се в § 6а изискване, адресирано до кредиторите на обявени за приватизиране държавни и общински предприятия, те не са лишени от права- право на иск, право на собственост, а са насочени в определен срок да предприемат едно формално действие, именно за да си гарантират тези права върху техни вземания от посочената категория длъжници. С разпоредбата не се злепоставят, нито се облагодетелстват интересите на когото и да е. Оспорваният режим за тези вземания, създаден с § 6а, е производен от целите на приватизацията, която не се оспорва и не може да продължава безкрайно. При бездействие кредиторът “губи правото си на иск за тези вземания“.
Посоченото процесуално ограничение е юридически стимул за оперативно поведение. Изгубването на правото на иск ще е резултат от пасивното поведение на кредитора по запазване на собствеността си и правните механизми за нейната защита, а не защото разпоредбата му отнема посочените права.
Въведеното с оспорената разпоредба изискване кредиторовото вземане да се заяви пред съответния орган по чл.3 от Закона за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия, т.е. пред орган “чужд на правоотношението, от което е възникнало” не противоречи на конституционни норми. Това изискване е породено от спецификата на приватизационния процес. Органите по чл.3 ЗППДОП не са произволни, а законово определени. На тях е възложено да приемат решения за приватизиране на държавни и общински предприятия (чл.3, ал.1 ЗППДОП), управителните органи на държавните предприятия на тези органи “са длъжни да им представят документите и информацията, необходими за извършване на приватизационната сделка” (чл. 4а). Поради това и оспореното изискване за уведомяването на тези органи с нищо не злепоставя интересите на кредиторите. Обратно, с това изискване, дължимо на външен на облигационното отношение орган, но изрично посочен от закона да извърши приватизацията, кредиторите са своеобразно гарантирани за вземанията си.